Organisatie
Wij willen een betrouwbare en service verlenende organisatie zijn. Hierbij luisteren we goed naar de klant en bieden we waar nodig maatwerk aan. Onze omgeving verandert voortdurend. Daarom moeten wij als moderne organisatie ons werk hierop aanpassen.
Administratieve organisatie
De administratieve organisatie gaat over de regels, procedures en werkafspraken van onze organisatie. Die regels zijn er om onze organisatie goed en betrouwbaar te laten werken. Aandachtsgebied van de huidige ontwikkeling op gebied van rechtmatigheid is de zogenaamde rechtmatigheidsverantwoording.
De gemeentes zijn verplicht vanaf boekjaar 2023 een Rechtmatigheidsverantwoording op te nemen in de jaarrekening. Hiermee leggen de gemeentes verantwoording af. Die gaat over de naleving van de regels bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening.
Dit betekent dat het college van burgemeester en wethouders zelf verantwoording moet afleggen aan de gemeenteraad. Die verantwoording gaat over de rechtmatigheid van het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. Inmiddels is er een Verbijzonderd intern controle plan (Vic-plan) inclusief risicoanalyse opgesteld. De bevindingen uit het interne onderzoek zijn de basis zijn voor de Rechtmatigheidsverantwoording.
In 2024 starten wij ook t met de voorbereidingen voor het vervangen en aanbesteden van het financiële pakket. Het huidige financiële pakket heeft zijn beperkingen en biedt niet de moderne mogelijkheden die nu gevraagd zijn. Het betreft hier een bedrijf kritische-applicatie. Migratie en vernieuwing van een dergelijk pakket brengt altijd risico’s met zich mee. We verwachten dan ook dat we tijdens dit proces meer ondersteuning en middelen nodig hebben.
Stand van zaken Jaarrekening
We hebben sinds juli een nieuwe accountant: Crowe Foederer. Deze accountant is vastgelegd voor de boekjaren 2024 tot en met 2027. Daarna is er de mogelijkheid om deze periode driemaal met 1 jaar te verlengen.
In het 4 e kwartaal van 2024 is onze concerncontroller gestart. Dit is een nieuwe functie in onze organisatie. De concerncontroller heeft naast adviserende taken ook toezichthoudende taken. Daarom heeft deze functie een onafhankelijke positie binnen de organisatie. Hiermee kan de concerncontroller het college ondersteunen met het uitvoeren van de rechtmatigheidsverantwoording. Deze is in dit jaar verder aangepast om te komen tot een betere verantwoording van het college aan de gemeenteraad.
We hebben de keuze gemaakt voor het nieuwe financiële pakket. In het komende jaar starten we met de inrichting. Dan kunnen we in 2026 gebruik maken van alle mogelijkheden van dit nieuwe pakket.
