Voorwoord
Welkom bij de Jaarrekening 2024.
De jaarrekening is de verantwoording over het jaar 2024. Hierin staat wat er bereikt is van de gestelde doelen en resultaten voor het jaar 2024. Er staat ook in wat dat gekost heeft.
Het rekeningsaldo over 2024 is € 8.901.000. Bij de Najaarsnota 2024 gingen we uit van een voordelig saldo van € 5.350.000. Het werkelijke saldo is € 3.551.000 voordeliger dan begroot.
Bedragen x € 1.000 | |
Rekeningresultaat | |
Saldo van baten en lasten | 5.635 |
---|---|
Mutaties in reserves | 3.266 |
Gerealiseerd resultaat | 8.901 |
Als we de uiteindelijk behaalde financiële resultaten vergelijken met het actuele begrotingssaldo 2024, dan laat dit het volgende beeld zien.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Programma | Begroting 2024 Primair Saldo | Begroting 2024 Actueel Saldo | Rekening 2024 Saldo | Verschil Begroting Rekening |
---|---|---|---|---|
Inwoner | -43.017 | -45.751 | -37.809 | 7.942 |
Onze buurt | -17.636 | -19.530 | -18.648 | 882 |
Onze gemeente | -7.066 | -7.714 | -6.500 | 1.214 |
Ons geld | 78.292 | 80.741 | 81.401 | 660 |
Overhead | -12.310 | -10.917 | -12.809 | -1.892 |
Saldo rekening baten en lasten | -1.736 | -3.172 | 5.635 | 8.807 |
Toevoeging aan reserves | -297 | -9.687 | -11.732 | -2.045 |
Onttrekking aan reserves | 2.113 | 18.209 | 14.999 | -3.210 |
Resultaat rekening baten en lasten | 80 | 5.350 | 8.901 | 3.551 |
Bij de Najaarsnota 2024 waren we van een deel van deze financiële voordelen op de hoogte. Bij deze jaarrekening zijn ze nog duidelijker geworden. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
Bedragen x € 1.000 | ||||
Programma | Toelichting | Verschil | I/S/RES | |
Inwoner | - | Er zijn in 2024 minder peuters en minder VVE peuters naar de opvang geweest dan verwacht. | 115 | I |
- | De rijksbijdrage voor opvang Oekrainers is grotendeels gebaseerd op een normvergoeding. Op basis van de afrekening bij de SISA ontvangen we nog een rijksbijdrage voor het 2e halfjaar 2024. Per saldo is het totale voordeel op dit taakveld ruim € 4 miljoen. | 4.044 | I | |
- | De inkomsten voor inburgering vanuit het Rijk zijn gebaseerd op een taakstelling die wij als gemeente hebben gekregen. Het rijk gaat bij de taakstelling ervan uit dat 70% van de taakstelling inburgeringsplichtig is (dit zijn de mensen waar wij geld voor ontvangen). Echter merken we in de praktijk dat dit percentage een stuk lager ligt namelijk rond de 50-60%. Dit verschil komt doordat het Rijk ook kinderen meeneemt als taakstelling, maar voor kinderen ontvangen wij geen geld en kinderen worden bij de definitieve beschikking eruit gefilterd. Vooral het afgelopen jaar hebben we veel (grote) gezinnen gehuisvest waardoor de definitieve beschikking een (stuk) lager zal liggen. De hoogte van de daadwerkelijk beschikking is nog niet bekend. | 348 | I | |
- | De rijksuitkering voor uitbetaling energietoeslag is niet volledig besteed. | 305 | I/RES | |
- | Eind 2024 zijn we begonnen met het realiseren van veilige scootmobielstallen. Hiervoor hebben we bij de najaarsnota 2024 budget beschikbaar gehouden voor woonvoorzieningen. Dit project loopt door in 2025 en we nemen de niet bestede middelen nemen mee naar 2025 (budgetoverheveling). | 150 | I | |
- | Door aanhoudende personeelstekorten is de inhaalslag nog niet gemaakt. De uitgaven aan huishoudelijke hulp zijn daarom lager dan begroot. | 182 | I | |
- | In 2024 hebben minder inwoners hier gebruik van gemaakt. Mede hierdoor hebben we de flexibele subsidiebudgetten voor inloop en ontmoeting niet benut. | 379 | I | |
- | In 2023 en 2024 hebben we vanuit de regionale samenwerking Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen extra middelen ontvangen. De niet bestede middelen nemen we mee naar 2025. | 527 | I | |
- | Er is steeds meer sprake van specialistische (duurdere) begeleiding binnen de Jeugdhulp. | -106 | I | |
- | De stijging van de ambulante begeleiding was voorzien, maar de stijgende trend bleek sterker dan verwacht. Hierdoor vallen de kosten hoger uit. | -104 | I | |
- | Na een toename in 2023 zien we in 2024 weer een afname van de Gezinshuiszorg. Verder neemt hier de intentisteit af van zwaar naar middel. | 250 | I | |
- | In 2024 zijn enkele zware 24-uursvoorzieningen ingezet. Dit heeft een groot effect op de zorgkosten. Daarnaaast is hier sprake van forse tariefstijgen. | -840 | I | |
Onze buurt | - | Hogere inkomsten leges en straatwerkvergoeding kabels en leidingen door aanleg glasvezelnetwerk. | 161 | I |
- | Diverse per saldo voordelige verschillen leiden tot een 'voordeel' op riolering. Dit is toegevoegd aan de voorziening riolering, zodat het geld beschikbaar blijft voor riolering. | -567 | I | |
- | Binnen het taakveld duurzaamheid ontvangen we diverse SPUK bijdragen van het Rijk. Deze moeten we over dit jaar verantwoorden. Deze veroorzaken verschillen op het taakveld. | -183 | I | |
- | Lagere energiekosten voor de parkeergarages, sporthallen, zwembad, kermis en openbare verlichting. Energiekosten lager door LED verlichting en lagere verbruiken. | 227 | I | |
- | Hogere inkomsten bij zwembad de Lubert door afrekening SPUK over 2023 (€ 64.000) en opbrengsten leskaarten en gebruiksvergoeding (€ 45.000) | 109 | I | |
- | Op basis van de gemeentelijke verslaggevingsvoorschriften mogen wij bijdragen in activa van derden afschrijven in maximaal de termijn die de ontvangen partij hanteert. Doordat de bijdrage van de gemeente, inclusief de overige subsidies die de ontvangende partij ontvangt vaak volledig dekkend is voor de investering activeren zij deze investeringen niet op hun balans. Hierdoor wordt door hen niet afgeschreven en mogen wij dus ook niet afschrijven. Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 hebben wij dit vastgesteld bij de controles hierop. Dit betekent op dit programma een vrijval (extra afschrijvingslast) in 2024 van € 1.814.000. | -1.814 | I | |
Onze gemeente | - | De dotatie in 2024 voor de pensioenopbouw van de huidige wethouders is € 331.000 hoger op basis van de actuariële berekening. Daarnaast is er € 12.000 vrijgevallen door een overlijden. | -319 | I |
- | De grondexploitatie Bedrijventerrein Hulsbeek sluiten we in 2024 af met een nog te nemen winst. In voorgaande jaren is al tussentijds winst genomen. | 269 | I | |
- | Hogere opbrengsten uit anterieure overeenkomsten en leges, maar daardoor zijn ook de advieskosten hoger. Per saldo een voordeel van € 116.000. | 116 | I | |
- | We laten in het boekjaar 2024 de vooruitontvangen bedragen van locatie Heikant in de Horst vrijvallen (€ 93.000). Daarnaast nemen we tussentijds winst op de grondexploitatie Schoollocatie Millingen aan de Rijn (€ 37.000). | 130 | I | |
- | De leges voor de omgevingsvergunningen hebben we in de loop van het jaar al bijgesteld. Deze blijken nu nog hoger uit te vallen. | 136 | S | |
Ons geld | - | De ozb opbrengst is € 101.000 lager dan verwacht. | -101 | S |
- | De hogere algemene uitkering is als volgt te verklaren: afrekening over 2022 en 2023 € - 94.000 en decembercirculaire 2024 € + 545.000 (bijstelling van diverse maatstaven voor 2024). | 451 | I | |
Overhead | De doorbelastingen van de kostenverdeelstaat (= kosten organisatie) zijn per saldo € 589.000 nadelig. De grootste oorzaken van dit verschil zijn: | |||
- | Verplichte dotatie voorziening voormalig personeel en voorziening verlofuren personeel | -495 | I | |
- | ICT kosten | -171 | I | |
- | UWV-uitkering en doorbelasting aan derden | 192 | I | |
- | Diverse kleine verschillen kosten bedrijfsvoering | -115 | I | |
Reserves | - | De reserve rekeningresultaten is niet ingezet, omdat er geen tekort is. | -355 | I |
Algemeen | - | De directe personele kosten zijn toegerekend aan de programma’s. Ten opzichte van de begroting is er een nadeel ontstaan. | -114 | I |
- | Diverse overige verschillen | 744 | I | |
Saldo | 3.551 |
Resultaatbestemming
Van het saldo van € 8.901.000 willen we € 632.000 overhevelen naar 2025 voor:
- realiseren veilige scootmobielstallingen (€ 150.000)
- invoering Omgevingswet (€ 162.000)
- bluswatervoorzieningen in het buitengebied (€ 120.000)
- extra werkzaamheden cluster inburgering voor problematiek inburgering en huisvestingsvraagstukken (€ 97.000)
- sloop opstallen VVLK (€ 37.000)
- doeluitkering Spreidingswet (€ 37.000)
- alleenverdienersproblematiek (€ 29.000)
Wij stellen voor het resterende bedrag van € 8.269.000 toe te voegen aan de reserve ‘Verwachte begrotingstekorten’.
Met vriendelijke groet,
College van burgemeester en wethouders