Jaarrekening

Overzicht baten en lasten

Toelichting baten en lasten

In onderstaande tabel zijn de (totale) verschillen tussen de begroting en de rekening over het jaar 2024 weergegeven.
Daaronder is per programma een analyse opgenomen waarin we de verschillen tussen de begroting en de rekening 2024 toelichten (- = nadelig).

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting 2024 Primair Saldo

Begroting 2024 Actueel Saldo

Rekening 2024 Saldo

Verschil Begroting Rekening

Inwoner

-43.017

-45.751

-37.809

7.942

Onze buurt

-17.636

-19.530

-18.648

882

Onze gemeente

-7.066

-7.714

-6.500

1.214

Ons geld

78.292

80.741

81.401

660

Overhead

-12.310

-10.917

-12.809

-1.892

Saldo rekening baten en lasten

-1.736

-3.172

5.635

8.807

Toevoeging aan reserves

-297

8.522

-11.732

-20.254

Onttrekking aan reserves

2.113

18.209

14.999

-3.210

Resultaat rekening baten en lasten

80

5.350

8.901

3.551

Hieronder is per programma een analyse opgenomen waarin  de verschillen tussen de begroting 2024 en de rekening 2024 zijn toegelicht (- = nadelig).

Bedragen x € 1.000

Programma

Toelichting

Verschil

Inwoner

Lasten:

-

Er is nog een bedrag van € 103.000 beschikbaar voor onderhoud schoolgebouw de Bron en € 87.000 voor Kentalis. Hier staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

190

-

Voor de Uitvoeringsagenda onderwijs is een bedrag van € 102.000 beschikbaar voor 2 jaar. Het niet bestede deel is toegevoegd aan de reserve lopende projecten.

77

-

De extra jeugdgelden (Blokhuismiddelen) en het budget opgaaf Sociaal domein hebben we in 2024 niet ingezet. Hier staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

426

-

Voor versterking van gemeentelijke dienstverlening is een deel van de ontvangen Rijksbijdrage in 2024 nog niet uitgegeven. Hier staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

250

-

In 2024 hebben we een rijksbijdrage van € 120.328 ontvangen voor de impuls van sociale ontwikkelbedrijven. Het Werkbedrijf werkt een plan uit voor 2025. Dit bedrag is toegevoegd aan de reserve lopende projecten.

120

De hierboven genoemde onderdelen worden verrekend met de algemene reserve of de reserve lopende projecten. Deze hebben daardoor geen invloed op het jaarrekeningresultaat.

Overige voor- en nadelen:

-

Er zijn in 2024 minder peuters en minder VVE peuters naar de opvang geweest dan verwacht.

115

-

De rijksbijdrage voor opvang Oekraïners is grotendeels gebaseerd op een normvergoeding. Deze inkomsten hebben we ook aan de lastenkant geraamd. Per saldo zijn de uitgaven € 227.000 lager dan geraamd.

227

-

Het rijk gaat er bij de taakstelling voor inburgeringsplichtigen vanuit dat 70% van de taakstelling inburgeringsplichtig is (dit zijn de mensen waar wij geld voor ontvangen). In de praktijk ligt dit percentage rond de 50-60%. Dit verschil komt doordat het Rijk ook kinderen meeneemt als taakstelling, maar voor kinderen ontvangen wij geen geld. Afgelopen jaar hebben we veel (grote) gezinnen gehuisvest.

658

-

De rijksuitkering voor uitbetaling energietoeslag is niet volledig besteed. Het gaat om € 305.000. Dit niet uitgegeven deel valt vrij in de algemene middelen.

305

-

Eind 2024 zijn we begonnen met het realiseren van veilige scootmobielstallingen. Hiervoor hebben we bij de najaarsnota 2024 budget beschikbaar gehouden voor woonvoorzieningen. Dit project loopt door in 2025. Het niet bestede bedrag hevelen we over naar 2025.

150

-

Door aanhoudende personeelstekorten is de inhaalslag nog niet gemaakt. De uitgaven aan huishoudelijke hulp zijn daarom lager dan begroot.

182

-

In 2024 hebben minder inwoners gebruik gemaakt van dagbesteding Wmo. Mede hierdoor hebben we de flexibele subsidiebudgetten voor inloop en ontmoeting niet benut.

379

-

In 2023 en 2024 hebben we vanuit de regionale samenwerking Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen extra middelen ontvangen. De niet bestede middelen nemen we mee naar 2025.

527

-

Er is steeds meer sprake van specialistische (duurdere) begeleiding binnen de Jeugdhulp.

-106

-

De stijging van de ambulante begeleiding was voorzien, maar de stijgende trend bleek sterker dan verwacht. Hierdoor vallen de kosten hoger uit.

-104

-

Na een toename in 2023 zien we in 2024 weer een afname van de Gezinshuiszorg. Verder neemt hier de intentisteit af van zwaar naar middel.

250

-

In 2024 zijn voor jeugdhulp met verblijf enkele zware 24-uursvoorzieningen ingezet. Dit heeft een groot effect op de zorgkosten. Daarnaaast is hier sprake van forse tariefstijgen.

-840

-

De directe personele kosten zijn toegerekend aan de programma’s. Ten opzichte van de begroting is er een voordeel ontstaan op dit programma.

1.045

Baten:

-

We hebben een hogere (rijks)bijdrage ontvangen voor de opvang van Oekraïners.

3.816

-

De inkomsten vanuit het Rijk zijn gebaseerd op een taakstelling voor inburgeringsplichtigen die wij als gemeente hebben gekregen. Het rijk gaat er bij de taakstelling van uit dat 70% van de taakstelling inburgeringsplichtig is (dit zijn de mensen waar wij geld voor ontvangen). In de praktijk ligt dit percentage rond de 50-60%. Dit verschil komt doordat het Rijk ook kinderen meeneemt als taakstelling, maar voor kinderen ontvangen wij geen geld. Afgelopen jaar hebben we veel (grote) gezinnen gehuisvest waardoor de definitieve beschikking een (stuk) lager zal liggen. De hoogte van de daadwerkelijk beschikking is nog niet bekend.

-309

Onze buurt

Lasten:

-

In 2024 was eenmalig budget beschikbaar voor het vergroenen van grijze straten/centra (€ 245.000) en het vergroenen van het Dorpsplein (€ 50.000). Deze budgetten zijn niet volledig uitgegeven in 2024. Hier staat lagere bijdrage uit reserve lopende projecten tegenover.

126

-

In 2024 was budget van € 1,34 miljoen beschikbaar voor de Subsidie verduurzaming accommodatie verenigingen. Dit bedrag is niet volledig uitgegeven. Het restant (€ 1.292.000) is toegevoegd aan de reserve lopende projecten.

1.292

-

We hebben in voorgaande jaren van het Rijk bedragen ontvangen voor Duurzaamheid. Deze bedragen houden we beschikbaar voor duurzaamheid, maar hebben we in 2024 nog niet helemaal uitgegeven. Hier staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

765

De hierboven genoemde onderdelen worden verrekend met de algemene reserve of de reserve lopende projecten. Deze hebben daardoor geen invloed op het jaarrekeningresultaat.

Overige voor- en nadelen:

-

Door diverse voordelen op het taakveld riolering heeft geen aanwending van de voorziening plaatsgevonden, maar is er een dotatie aan de voorziening geweest.

-273

-

De bijdrage aan de ODRN voor het onderdeel milieu is een stuk lager dan geraamd. Deze kosten zijn wel gemaakt bij het onderdeel bouwen (BRIKS).

115

-

Lagere energiekosten voor de parkeergarages, sporthallen, zwembad, kermis en openbare verlichting. Energiekosten lager door LED verlichting en lagere verbruiken.

227

-

Op basis van de gemeentelijke verslaggevingsvoorschriften mogen wij bijdragen in activa van derden afschrijven in maximaal de termijn die de ontvangen partij hanteert. Doordat de bijdrage van de gemeente, inclusief de overige subsidies die de ontvangende partij ontvangt vaak volledig dekkend is voor de investering activeren zij deze investeringen niet op hun balans. Hierdoor wordt door hen niet afgeschreven en mogen wij dus ook niet afschrijven. Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 hebben wij dit vastgesteld bij de controles hierop. Dit betekent op dit programma een vrijval (extra afschrijvingslast) in 2024 van € 1.814.000.

-1.814

-

De directe personele kosten zijn toegerekend aan de programma’s. Ten opzichte van de begroting is er een voordeel ontstaan op dit programma.

55

Baten:

-

Hogere inkomsten leges en straatwerkvergoeding kabels en leidingen door aanleg glasvezelnetwerk.

161

-

Hogere inkomsten bij zwembad de Lubert door afrekening SPUK over 2023 (€ 64.000) en hogere opbrengsten leskaarten/ gebruiksvergoeding (€ 45.000).

109

-

Bijdrage SPUK-IZA

116

-

Door diverse voordelen op het taakveld riolering heeft geen aanwending van de voorziening plaatsgevonden, maar is er een dotatie aan de voorziening geweest.

-295

Onze gemeente

Lasten:

-

In 2024 was een budget van € 100.000 beschikbaar voor het versterken Bedrijventerrein I en II. Dit project is in 2024 niet uitgevoerd. Hier staat lagere bijdrage uit reserve lopende projecten tegenover.

100

-

Lagere investeringsbijdrage Project Omgevingswet. Door uitstel van de wet is het project vertraagd. Ook de uitgaven verschuiven deels naar de toekomst. Hier staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

262

-

Het project vitale vakantieparken is nog niet afgerond en loopt door in 2025. Hier staat ook lagere bijdrage uit reserve lopende projecten tegenover.

74

De hierboven genoemde onderdelen worden verrekend met de algemene reserve of de reserve lopende projecten. Deze hebben daardoor geen invloed op het jaarrekeningresultaat.

Overige voor- en nadelen:

-

De dotatie in 2024 voor de pensioenopbouw van de huidige wethouders is € 331.000 hoger. Daarnaast is er € 12.000 vrijgevallen door een overlijden.

-319

-

De bijdrage aan de ODRN voor het onderdeel Briks is een stuk hoger dan geraamd. Bij het onderdeel milieu zijn deze ongeveer voor ditzelfde bedrag lager.

-127

-

De directe personele kosten zijn toegerekend aan de programma’s. Ten opzichte van de begroting is er een voordeel ontstaan op dit programma.

264

Baten:

-

De grondexploitatie Bedrijventerrein Hulsbeek sluiten we in 2024 af met een nog te nemen winst. In voorgaande jaren is al tussentijds winst genomen.

269

-

We laten in het boekjaar 2024 de vooruitontvangen bedragen van locatie Heikant in de Horst vrijvallen (€ 93.000). Daarnaast nemen we tussentijds winst op de grondexploitatie Schoollocatie Millingen aan de Rijn (€ 37.000).

130

-

De leges voor de omgevingsvergunningen hebben we in de loop van het jaar al bijgesteld. Deze blijken nu nog hoger uit te vallen.

136

-

Hogere opbrengsten uit anterieure overeenkomsten en leges.

149

Ons geld

Lasten:

-

De stelpost nieuw beleid (WOO) is in 2024 niet ingezet.

183

Baten:

-

De ozb opbrengst is € 101.000 lager dan verwacht.

-101

-

De hogere algemene uitkering is als volgt te verklaren: afrekening over 2022 en 2023 € - 94.000 en decembercirculaire 2024 € + 545.000 (bijstelling van diverse maatstaven voor 2024).

451

Reserves

Lasten (toevoegingen aan reserves):

-

Voor een aantal budgetten het (restant) budget gestort in de reserve lopende projecten, omdat de betreffende projecten niet zijn afgerond in 2024. Per saldo gaat het om een bedrag van € - 2.002.000. Dit betreft impuls sociale ontwikkelbedrijven (- € 120.000), Wet open overheid (- € 71.000), subisdie verenigingen/stichtingen voor verduurzaming accommodaties (- € 1.292.000), ambulantisering GGZ (- € 396.000), ontsluiting TOP Beek (- € 46.000) en uitvoeringsagenda Samen Sterk voor inclusieve kinderopvang/onderwijs (- € 77.000).

-2.002

-

De dotatie aan de reserve Speeltuinen bepalen we op basis van de werkelijke uitgaven in 2024. Op het budget voor speeltuinen is geld overgehouden. Dit is conform de nota reserves en voorzieningen toegevoegd aan de reserve.

-42

Baten (onttrekkingen aan reserves):

-

Er was geen onttrekking uit de reserve rekeningresultaten nodig, omdat er geen tekort is over 2024.

-355

-

Er is een lagere onttrekking uit de reserve lopende projectem geweest door lagere lasten op diverse taakvelden/projecten. Dit betreft tijdelijke uitbreiding formatie IP participatie en schulhulpverlening (- € 53.000), coördinator vluchtelingen Oekraïne (- € 13.000), inrichting wmo-ruimtes (- € 35.000), Actieplan duurzaamheid (- € 240.000), uitvoering Klimaatakkoord (- € 237.000), invoering Omgevingswet (- € 262.000), actieplan Stekkenberg (- € 17.000), inburgering problematiek statushouders (- € 53.000), voorkomen dak- en thuisloosheid (- € 50.000), extra rijksgelden jeugdhulp (- € 426.000), ambulantisering GGZ wmo (- € 98.000), versterking gemeentelijke dienstverlening (- € 118.000), wet open overheid (- € 112.000), advieskosten plan iBOR (- € 3.000), project Herinrichten Planning & Control (- € 175.000), project vitale vakantieparken (- € 74.000), energiebesparende maatregelend den Ienloop (- € 25.000), werkervarings- en vrijwilligersplaatsen (- € 43.000), watertappunten (- € 37.000), flankerend beleid energiearmoede (- € 49.000), dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden(- € 34.000), noodfonds energiearmoede (- € 19.000), schoolgebouw Kentalis (- € 87.000), schoolgebouw De Bron (- € 103.000), vrijwillige vervoersdienst Forte (- € 15.000), vergroenen grijze woonstraten- wijken en dorpscentra (- € 126.000), aanpak de Groesbeek (- € 27.000), operatie Steenbreek (- € 72.000) en versterken bedrijventerrein I en II in Groesbeek (- € 100.000). Er is ook een onttrekking gedaan voor het project centrum Beek (€ 2.000).

-2.706

-

Lagere onttrekking uit de reserve kapitaallasten omdat voor één project de afschrijving nog niet is gestart.

-95

-

Lagere onttrekking uit de reserve wateroverlast, omdat project wateroverlast Breedeweg nog niet is afgerond waardoor de afschrijving nog niet is gestart.

-36

Overhead

Lasten:

-

Dit is de toerekening van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt. Hier staan voordelen op de andere programma's tegenover, want de totale salaris- en inhuurkosten zijn voordeliger dan begroot.

-1.478

-

De overige toerekeningen vanuit de kostenverdeelstaat (= kosten organisatie) zijn € 421.000 nadelig. De grootste oorzaken van dit verschil zijn: een nadeel van € 495.000 als verplichte dotatie aan de voorziening voormalig personeel en de voorziening verlofuren personeel en een nadeel van € 171.000 op ICT-kosten. Daarnaast is er een voordeel van € 168.000 op project Herontwikkeling P&C-cyclus. Hier staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover. Verder zijn er diverse kleine verschillen die per saldo leiden tot een voordeel van € 77.000.

-421

-

Hogere doorbelasting naar projecten, dit leidt tot een voordeel van € 58.000. Het gaat hier om uren die aan projecten zijn besteed en die dus niet ten laste van de reguliere exploitatie komen.

58

Baten:

-

-

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2025 15:48:09 met de export van 08/13/2025 11:38:10