Paragrafen

Wet Open Overheid

Informatiehuishouding op orde

De informatiehuishouding zorgt ervoor dat de gemeente weet waar welke documenten volgens de definitie uit de Woo (art. 2.1 en 2.2) te vinden zijn. Documenten kennen een voorgeschreven bewaartermijn waarop deze worden geselecteerd en overgedragen voor de archiefbewaarplaats of voor vernietiging. Door digitalisering is informatie aan verandering onderhevig: denk aan teksten, Geo-informatie, 3D-bestanden, appberichten en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat er nieuwe opgaven ontstaan om die informatie volgens de geldende eisen duurzaam en digitaal toegankelijk te houden. Dit is een complex proces dat tijd nodig heeft om te ontwerpen en te implementeren. Het vraagt aanpassing van werkprocessen, functies en rollen over de volle breedte van de organisatie. In september 2024 zijn we gestart met de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Het nieuwe zaaksysteem vormt een belangrijke schakel in onze informatiehuishouding. De implementatie gebruiken we om de informatiehuishouding van verschillende processen verder te optimaliseren.

Indicatoren informatiehuishouding

Realisatie 2024

Planning gereed (jaar)

Er is de beschikking over, of is aangesloten op, een e-depotvoorziening

Ja

-

In de applicaties gebruikt door de gemeente zijn selectielijsten geïmplementeerd

N.n.b.

2027

Het beheer van emailarchivering is georganiseerd en sluit aan bij een landelijke aanpak

N.n.b.

N.n.b.

Beheer op tekstberichten is georganiseerd

50%

2027

Informatiebeheerplan is vastgesteld

Beheerregeling 2023

2025

Het kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer is vastgesteld en voldoet aan artikel 16 van de de Archiefregeling

N.n.b.

N.n.b.

Het metagegevensschema is vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject zijn metagegevens gekoppeld

Nee

2026

Deze pagina is gebouwd op 06/05/2025 12:30:30 met de export van 06/05/2025 11:59:46