Wat gaan we daarvoor doen?
- 3.1.1 We verbeteren onze dienstverlening en blijven ons hiervoor inzetten.Stand van zaken Voorjaarsnota
Op het gebied van dienstverlening hebben we in het eerste kwartaal van 2024 enkele verbeteringen doorgevoerd. Hiermee leveren we een bijdrage aan de resultaten die we willen behalen.
- Beperken wachttijd voor maken afspraak: vanaf 2024 bieden we een extra mogelijkheid voor het maken van een afspraak voor inwoners in de omgeving van Millingen (2x per maand een dagdeel in plaats van 1x per maand). Ook zijn er meer afspraakmogelijkheden gecreëerd voor het maken van een afspraak in Groesbeek. Op deze manier houden we de wachttijd voor het maken van een afspraak voor het aanvragen van een reisdocument beperkt, ook nu we een forse piek verwachten.
Het online maken van een afspraak is met de komst van het nieuwe internetafsprakenportaal nog eenvoudiger. Bijvoorbeeld doordat direct de eerstvolgende afspraakmogelijkheid wordt getoond.
- Stimuleren digitaal werken: begrafenisondernemers in onze regio hebben we geattendeerd op de mogelijkheid om digitaal aangifte te doen van een overlijden. Daarnaast is het mogelijk voor inwoners om digitaal een Verklaring omtrent gedrag aan te vragen.
- Verbeteren dienstverlening: naar aanleiding van het onderzoek dat maandelijks wordt gedaan naar de tevredenheid van inwoners die een afspraak hebben gehad bij de balie burgerzaken, hebben we diverse verbeteringen doorgevoerd. Melden bij de aanmeldzuil is bijvoorbeeld niet altijd nodig. Wij voorzien inwoners dan van een wachtnummer, bijvoorbeeld bij inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Wij leveren hierin maatwerk.
- Betere oplossing van meldingen: we bereiden op dit moment een koppeling voor tussen het meldpunt buitenruimte en de Dar, zodat zowel ons CCB als het KCC van de Dar beter inzicht hebben in de stand van zaken van meldingen die gedaan zijn. Inwoners kunnen hierdoor beter en sneller geholpen worden. Ook sluiten de statussen van een melding beter aan bij de belevingswereld van de inwoner.
- Professionele website: onder andere op het gebied van huwelijken professionaliseren we de website. De trouwlocaties binnen onze gemeente en trouwambtenaren worden zo optimaal mogelijk gepresenteerd, zodat we toekomstige bruidsparen van volledige informatie voorzien.
Stand van zaken Jaarrekening- De reisdocumentenpiek is goed opgevangen. Er zijn in 2024 4x zoveel aanvragen gedaan als in 2023. We hebben diverse verbeteringen gedaan. Bijvoorbeeld het herschrijven van brieven, instellen van extra herinneringen om ‘no-shows’ te verminderen en duidelijkere informatie op de aanmeldzuil en schermen. We hebben medewerkers intern opgeleid. Daardoor hebben we extra bezetting gerealiseerd aan de balies in het gemeentehuis en bij het servicepunt in Millingen. De wachttijden zijn hiermee beperkt gebleven.
- In april is de nieuwe adviseur dienstverlening gestart. Zij zet zich in om dienstverlening verder op de kaart te zetten. Dit doet ze samen met andere betrokkenen. Zo hebben we binnen het nieuwe programma Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid verschillende ambities, doelen en resultaten vastgesteld voor de Begroting van 2025. Zoals een burgerpeiling en het werken met ‘klantreizen’. We hebben de eerste klantreis ‘Aanvragen paspoort’ in najaar 2024 uitgevoerd. Hierbij is veel feedback verzameld. Deze methode zetten we vaker in. Want zo stellen we de ervaring van inwoners centraal bij het verbeteren van de dienstverlening. We zijn ook gestart met het project Versterken dienstverlening. Hier geven we in 2025 een vervolg aan. De acties zorgen ervoor dat alle medewerkers van de gemeente de actuele dienstverleningskaders kennen én toepassen. Zo wordt onze dienstverlening betrouwbaar. En weten inwoners beter wat zij van de gemeente als dienstverlener kunnen verwachten.
- We hebben een eerste versie van het dashboard dienstverlening ontwikkeld. Daarin kunnen we zien welke dienstverlening we bieden. En (nog in beperkte mate) hoe die gewaardeerd wordt. Ook hier werken we in 2025 verder aan.
- We hadden beperkte bezetting op functioneel beheer gedurende de eerste helft van het jaar. Hierdoor is de mogelijkheid voor automatische gegevensuitwisseling met woningcorporaties nog niet gerealiseerd. Dit schuift door het derde kwartaal 2025.